Generaties onderscheiden zich al sinds jaar en dag met taal, maar door social media lijkt de kloof alleen maar groter te worden. Op TikTok wemelt het van de begrippen die voor Gen Z en Alpha ‘spot on’ zijn, maar voor andere generaties maar moeilijk te ontcijferen.

Andersom kennen jongeren niet altijd de betekenis van woorden die oudere generaties gebruiken. Volgens Amayzine begrijpt Gen Z het woord ’treuzelen’ waarschijnlijk niet, zij zeggen gewoon ’traag’. Zo ontstaat een heuse taalbarrière tussen generaties, concludeert platform voor online taallessen Preply.

Het platform zocht uit wat momenteel de populairste ‘slang’-woorden op TikTok zijn en op welke woorden het meest wordt gegoogeld. De onderstaande grafiek van Preply toont de meest gebezigde slang-woorden op TikTok en hoe vaak die woorden voorkomen op ‘boomer-platform’ Facebook.

Preply

Te zien is dat 'ick' het populairst is op TikTok, gevolgd door 'aesthetic' en 'goals'. De woorden komen in veel mindere mate ook op Facebook voor.

'Goals', 'woke' en 'cancelled' zullen de meeste generaties wel bekend in de oren klinken, wat misschien niet geldt voor 'ick' en 'slay'. We komen later terug op de betekenis van deze woorden.

Preply zocht ook uit welke Gen Z-slang populair is op TikTok in Nederland, door te kijken naar hoe vaak deze woorden gebruikt werden in hashtags.

  1. #aesthetic – 428.000 keer gebruikt op TikTok en 12.700 keer op Facebook
  2. #Fitcheck – 143.000 keer gebruikt op TikTok en 734 keer op Facebook
  3. #Goals – 112.000 keer gebruikt op TikTok en 44.800 keer op Facebook

De populairste TikTok-taal in Nederland

Net als wereldwijd zijn 'aesthetic' en 'goals' ook in Nederland populair. Een andere hashtag die bij ons vaak wordt gebruikt is 'fitcheck', die niet in de lijst met populaire woorden op TikTok wereldwijd voorkomt.

Kennelijk probeert de rest Gen Z bij te benen, want er wordt flink gegoogeld op hun slang. 'Ick' is goed voor 35.000 maandelijkse zoekopdrachten op Google, met het hoogste zoekvolume in Noord-Holland.

Maandelijks worden er 33.500 zoekopdrachten uitgevoerd op 'aesthetic', eveneens populair in Noord-Holland en goed voor een stijging van 1,25 procent in 2004 naar 26,88 procent in 2024 in Google Trends.

'Goals' levert maandelijks 32.900 zoekopdrachten op, hierop wordt vooral in Zuid-Holland gezocht. De onderstaande kaart van Preply toont de meest gegoogelde slang-woorden in Nederland.

Preply

Gen Z-woorden komen online steeds vaker voor

Het begrijpen van deze termen wordt steeds belangrijker, omdat ze niet alleen op social media als TikTok worden gebezigd. Zo werd 'ick' in 2004 slechts één keer gebruikt in online media en in 2024 72.000 keer.

In 2004 werd 'woke' maar 2.140 keer vermeld in Nederlandse media, tegen 11.800.000 keer in 2024. 'Cancelled' is een andere term die behoorlijk ingeburgerd is geraakt. In 2004 kwam dit woord 5.610 keer voor in Nederlandse media en in 2024 meer dan 54 miljoen keer.

Maandelijks googelen ruim negen duizend Nederlanders op het woord 'slay', een favoriet onder jongeren die ook is overgenomen door de media. In 2004 werd het 2.050 keer vermeld, tegen 214.000 keer in 2024.

De onderstaande tabel toont de stijging van het gebruik van slang-woorden in online media.

Preply

Dit betekenen veelvoorkomende Gen Z-woorden

Gen Z, grofweg tussen 1997 en 2012 geboren, bevolkt inmiddels de werkvloer. Het is dus handig om te weten wat je nieuwe collega's bedoelen als ze iets beschrijven als 'crinch', 'demure' of 'ick'.

Hieronder lichten we de betekenis van een aantal woorden toe. Hiermee word je waarschijnlijk niet de 'GOAT', maar kom je wel een stuk verder in gesprek met je Gen Z-collega of je Alpha-puber.

'Ick' is een plotselinge afkeer die je voor iemand voelt, voor een (potentiële) romantische partner of iemand anders. Dit kan door iets onbenulligs en kleins gebeuren, een gedraging of eigenschap van de persoon in kwestie. Oudere generaties zouden wellicht spreken van een 'afknapper'.

'Aesthetic' wordt gebruikt om een specifieke visuele stijl of sfeer te beschrijven. Volgens Preply verwijst het naar hoe iets eruitziet of voelt, vaak in termen van schoonheid, mode of design. Daarmee ligt het gebruik op social media niet heel ver af van de oorspronkelijke betekenis van 'aesthetic'.

'Slay' betekent iets zo goed doen of er zo goed uitzien dat anderen als het ware omver worden geblazen. Je kan er een ander mee complimenteren, maar ook over jezelf zeggen: 'I slay', zoals Beyonce in 2016 deed in het nummer Formation.

'Cringe' is het gevoel van schaamte of ongemak dat je voelt omdat iemand iets doet of veroorzaakt wat gênant of ongemakkelijk is. Zoiets als een plaatsvervangend schaamtegevoel dus, hoewel 'cringe' ook wordt gebruikt als dit niet optreedt, maar daar wel reden voor is.

'Delulu' staat voor 'delusional' waarmee iemand wordt beschreven die niet realistisch denkt, in een fantasie leeft of ongegronde overtuigingen heeft. De klank van 'lulu' draagt op een of andere manier bij aan het idee dat iemand van het padje is.

'Demure' betekent officieel 'gereserveerd' of 'bescheiden'. Op social media is het begrip breder. Het kan voor 'bedachtzaam', 'elegant' en 'verfijnd' staan, zonder toeters en bellen. 'Sophisticated' zouden oudere generaties misschien zeggen.

LEES OOK: Een vrouw die voor een tattoo de verkeerde spelling opgaf, was in eerste instantie in shock – maar nadat TikTok-video over ‘Everthing’s Fine’ viraal ging, kon ze ermee leven